De 3 beste schrijftips voor SEO-webteksten

Wil jij graag dat je website hoger scoort in de zoekresultaten van Google? Dan is het schrijven van goede content voor je website van groot belang. De teksten op je website vertellen Google namelijk wat je te bieden hebt, waardoor Google ze kan linken aan bepaalde zoektermen. Wanneer mensen vervolgens op deze termen zoeken, zal jouw website in de resultaten verschijnen. Ga jij aan de slag met het schrijven van je websiteteksten? Doe dan je voordeel met deze 3 tips om ze zo sterk en Google-vriendelijk mogelijk te maken.

Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je SEO teksten voor je website gaat schrijven kom je absoluut niet onder het doen van een zoekwoordenonderzoek uit. Dit onderzoek bepaalt namelijk de basis van de teksten, namelijk de te gebruiken keywords of zoektermen. Er zijn veel (online) tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren, maar je kunt er ook een online marketing bureau voor inschakelen, zoals Doublesmart. Uit het onderzoek komen zaken naar voren als het volume van het zoekwoord, wat de concurrentie erop is, en in welke regio er voornamelijk op wordt gezocht. Aan de hand daarvan bepaal je welke termen je gaat inzetten op je website, oftewel op welke termen je graag gevonden wilt worden. Deze termen moeten betrekking hebben op wat je te bieden hebt, en het liefst zo min mogelijk concurrentie hebben. Als al jouw concurrenten immers dezelfde termen gebruiken, dan is de kans klein dat jij bovenaan in de zoekresultaten zult staan.

Verwerk de zoekwoorden op de juiste plek

Nu je weet welke zoektermen je gaat gebruiken in je teksten is het ook belangrijk dat je ze op de juiste plek zet. Het belangrijkste is natuurlijk de titel. Je dient het exacte zoekwoord in de titel (oftewel de H1) van je pagina te gebruiken, en een variant daarop in de H2 (de tweede kop). Daarnaast gebruik je het het liefst nog meerdere keer in de lopende tekst zelf, ongeveer 2%. Maak daarnaast een paar variaties van het zoekwoord, en laat ook deze terugkomen in de tekst, maar let op: doe dit wel steeds op een zo natuurlijk mogelijke manier en zeker niet te vaak. Je wilt je tekst immers niet overoptimaliseren, en mensen moeten niet het idee hebben dat teveel op Google is gericht. Dat leest namelijk niet prettig.

Schrijf een sterke metatitel en -omschrijving

Heb je een super sterke websitetekst geschreven en de pagina volledig geoptimaliseerd? Vergeet dan niet om ook de metatitel en -omschrijving in te vullen. Deze worden getoond in Google, wanneer jouw website in de zoekresultaten staat. Ook hierin moet je het gekozen zoekwoord verwerken, liefst in allebei. Daarnaast moeten deze tekstjes natuurlijk ook prikkelen en nieuwsgierig maken, want als ze dat niet doen klikt niemand op de bijbehorende link. Vind je dit allemaal lastig? Schakel dan online marketing bureau Doublesmart in om je hierbij te helpen. Dan weet je zeker dat zowel je teksten als je metagegevens zijn geoptimaliseerd.